Vad är nyckelord och hur kan de hjälpa din webbsida att få mer trafik?

28Aug

Nyckelord är de ord och fraser som folk skriver in i sökmotorer för att hitta det de letar efter. Om du till exempel funderar på att köpa en ny jacka kan du skriva något som "läderjacka för herr" på Google. Även om den frasen består av mer än ett ord, är det fortfarande ett nyckelord. Naturligtvis är det ingen utanför SEO-branschen som brukar använda denna terminologi. De flesta skulle kalla dem Google-sökningar eller frågor. Tänk bara på att nyckelord är synonyma med båda dessa saker. I den här guiden får du lära dig: Varför sökord är viktiga
Hur du dyker upp i Google för sökord
Hur hittar du sökord
Hur väljer du sökord
Hur optimerar du för sökord Vad är sökord med lång svans

Hur man visas i Google för sökord

Nyckelord är viktiga eftersom din webbplats kan dyka upp när folk skriver in dem i sökmotorer. Att dyka upp högst upp på Google för ett relevant sökord kan skicka mycket trafik till dig, men hur gör du det? Det finns två sätt.
PPC (Pay Per Click) annonsering
SEO (sökmotoroptimering)

Betala per klick (PPC)

PPC är där du betalar Google för att visa din webbsida i resultaten för specifika sökord. Om du till exempel säljer programvara för e-postmarknadsföring kan du bjuda på den termen och visas högst upp i Googles sökresultat när folk söker efter den. Detta är känt som PPC-annonsering (Pay Per Click). Google har en plattform där du kan välja sökord att bjuda på. Google visar sedan din annons i sökresultaten. Varje gång någon klickar på den annonsen och landar på din webbplats debiterar Google dig pengar. Du kan skilja betalda resultat från organiska (icke-betalda) resultat eftersom de är markerade som annonser.

Sökmotoroptimering (SEO)

SEO är processen att optimera dina webbsidor för att rankas i Googles organiska resultat. Och Googles jobb är att rangordna de bästa och mest relevanta resultaten för varje sökfråga. Om Google anser att din sida är det "bästa" resultatet för rätt termer, får du en konsekvent ström av "gratis" besök på din webbplats. Ahrefs blogg får till exempel uppskattningsvis 383 000 organiska besök från Google varje månad.

Hur man hittar sökord

De flesta har en uppfattning om vilka sökord de vill ranka för i Google. Men det är omöjligt att veta allt folk söker efter. Det är därför det lönar sig att göra en del efterforskningar för att hitta fler sökordsidéer. Det finns många sätt att göra detta på, men den enklaste metoden är att använda ett sökordsforskningsverktyg. De flesta av dessa verktyg fungerar på samma sätt. Du anger några breda sökord som är relaterade till din bransch som kallas frösökord, och verktyget tar tillbaka några relaterade sökordsidéer. Säg till exempel att du säljer hörlurar på nätet. Dina första nyckelord kan vara "hörlurar", "hörlurar", "hörlurar" och "beats".