Väx ditt företag med rätt innehållsstrategi

28Aug

Under åren har jag skapat innehållsstrategier för företag som Google, Algolia, DocSend och många fler. Oavsett hur stort företaget är eller hur komplicerad produkten är, har innehållsstrategin alltid bottnat i att svara på tre enkla frågor. Dessa frågor är hämtade från den legendariska boken “Good Strategy Bad Strategy”, skriven av Richard Rumelt. De är utformade för att identifiera problemet som behöver lösas, ta fram alla unika styrkor du kan använda i din strategi och koppla ihop ditt problem med rätt typ av innehåll för jobbet.

1. Vilka utmaningar vill du övervinna?

De flesta företag har samma kärnproblem: de behöver fler kunder och de behöver mer pengar från dessa kunder. Men varje företag är unikt, och för att lösa det problemet krävs det vanligtvis att man övervinner en mängd mer specifika utmaningar först. Jag har listat några vanliga utmaningar nedanför.

  • Att bygga en försäljningspipeline från grunden. Många nyare företag vänder sig till innehåll för att skapa efterfrågan på sin produkt där det inte fanns någon efterfrågan tidigare.
  • Sluta vara beroende av reklam. Det är vanligt att företag förlitar sig på reklam som sin huvudsakliga kundkälla, men vid en viss punkt börjar det bli för dyrt att underhålla.
  • Öka försäljning utifrån redan befintlig trafik. I många fall kan företag generera mycket trafik men ha det svårt med att omvandla dessa besökare till betalande kunder.
  • Minska kundbortfallet. Även om ett företag lyckas konvertera traffik till betalande kunder, kan de fortfarande ha det svårt med att behålla dessa kunder.

Var och en av dessa utmaningar (och många andra) kan lösas med hjälp av rätt innehåll. En avgörande faktor att hålla i åtanke med alla dessa problem, är att ju mer specifik du är med din diagnos av dina utmaningar, desto lättare blir det att hitta en lösning.

2. Vilka styrkor kan du dra fördel av?

De bästa innehållsstrategierna drar fördel av företagets unika styrkor. Ett hemligt vapen om du så vill kalla det. Något som gör innehåll lättare att skapa eller hjälper det att prestera bättre. Praktiskt taget alla företag har någon unikt att dra fördel av. Några exempel är: Unik data. Många

  • Att bygga en försäljningspipeline från grunden. Många nyare företag vänder sig till innehåll för att skapa efterfrågan på sin produkt där det inte fanns någon efterfrågan tidigare.
  • företag har tillgång till unik data från sina användare eller produkter. Personliga varumärken. Vissa företag har fördelen av välkända grundare eller teammedlemmar med många följare på sociala medier.
  • Team expertis och kompetens. Vissa team har unika upplevelser som kan omvandlas till unikt innehåll (som vår alldeles egna Patrick Stox, även känd som Mr. Technical SEO).
  • Nätverk av experter. Om du har turen att känna många smarta och briljanta människor kan du inkludera deras erfarenheter och perspektiv genom hela ditt innehåll (som First Round Review och deras artiklar skrivna av erfarna startupgrundare).

Att känna igen och använda dina unika styrkor är nyckeln till att skapa en innehållsstrategi som inte kan kopieras av dina konkurrenter.

3. Vilka typer av innehåll kan övervinna dessa utmaningar?

Det finns gott om innehållstyper, allt ifrån sökinnehåll till “sales enablement”, var och en med sina egna styrkor och svagheter. Att bygga rätt innehållsstrategi handlar om att välja rätt typ för dina specifika utmaningar. Sökoptimerat innehåll är till exempel perfekt för att bygga en förutsägbar källa för trafik till en webbplats, månad efter månad, men det kanske inte hjälper med att nå högre chefer eller grundare som inte googlar vanliga problem. Kunsapsledarskapsinnehåll, som debattartiklar eller forskningsrapporter, kan vara bra för att skapa muntliga diskussioner och bakåtlänkar, men lider vanligtvis av "spikig" trafik som inte växer förutsägbart varje månad. "Sales enablement content”, som fallstudier eller såkallat "gated content”, hjälper till att avsluta försäljningsaffärer, men det är sällan intressant för den mindre insatta läsaren och gör inte mycket för att locka nya besökare till ett företag.